EN VINNARE SOM HATAR ATT FÖRLORA
Michael Backlund
En idrottskille som brinner för att jobba med sälj. Michael Backlund blev tidigt toppsäljare på Wecall och upptäckte att det gick att bli bäst och vinna tävlingar.
– Det var roligt! Jag behöver utmana mig själv och det är kul att prata med svåra kunder och vinna över dom, säger Michael.
Med en peppande pappa som också jobbat som säljare så hittade Michael Backlund rätt när han 2005, redan som 15-åring, klev in på Wecall för första gången. Till en början handlade det om att sälja Mr Music-skivor. Bara två år senare fick han ta mer ansvar och började sköta drift och tog in en del personal.
– Jag har prövat vingarna på två andra företag men kommit tillbaka. Det är ett kvitto på att man trivs. Och nu tror jag att jag stannar för gott.
Michael bytte inte för att han inte trivdes utan för att han ville testa något annat.
Ett nytt bolag föds
2007 startade det första idrottsprojektet på Wecall när Gif Sundsvall hörde av sig och ville ha hjälp med att hitta så kallade microsponsorer.
– Jag och kollegan Viktor tog oss an detta och projektet växte. Det blev mer jobb och fler föreningar.
2015 startade Idrottsbolaget som fick namnet Wecall Sports. Bolaget växte fort på kort tid och bildades för att bli mer organiserat och tydligare mot kunder.
– Vi vill fortsätta växa, sakta men säkert.
Att lära sig bli säljare
Ledningen jobbar mycket med uppföljningar. Enligt Michael Backlund handlar det inte om att kontrollera utan att hjälpa medarbetarna att hålla koll, justera det som behövs och att utvecklas.
– Man blir upplärd till att bli säljare i företaget. Vi lägger fokus på att det är rätt person som ska passa in i gänget. Och sen kan man lära sig jobbet.
På Wecall får nya medarbetare utbildning och möjlighet att lära sig på plats. Alla medarbetare är måna om att nya ska känna sig välkomna och snabbt bli en i gänget.
– Det går fort för vi är en så trygg grupp. Alla känner alla och vi bryr oss om varandra, säger Michael.
Michael berättar att han och hans kollegor jobbar mycket med stämningen och familjekänslan. Det var ju det som fick honom själv att fastna för Wecall.
– Vi vill ju ha kvar de som jobbar med oss, så vi är måna om dom. Det är bra att själv ha jobbat i den grupp där jag nu är chef för då vet man vad som är viktigt.
Michael har lång erfarenhet av försäljning samt har arbetat på Wecall sedan 2005.
Michael Backlund, partnerchef på Wecall Sports
Arbetsuppgifter: Har det största ansvaret kring kontakten med idrottsföreningar.
Michael beskriver den perfekta Wecall-medarbetaren:
När man jobbar med sälj tror jag det är viktigt att vara driven och tävlingsinriktad. Annars så ska man vara glad och trevlig och sprida bra energi. Vara en bra kamrat.